جزوه تاریخ ادبیات و سبک شناسی

جزوه تاریخ ادبیات و سبک شناسی

این جزوه آموزشی جز مجموعه جزوات خلاصه منابع رشته زبان و ادبیات فارسی برای کنکوری ها می باشد، در قالب pdf و در 230 صفحه.

مشخصات فایل

تعداد صفحات 230
حجم 7730 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی pdf
دسته بندی جزوه

توضیحات کامل

فهرست مطالب :


بخش اول: تاریخ ادبیات فارسی از ابتدای قرن سوم تا قرن چهاردهم
سبک شناسی شعر پارسی 
سبک چیست؟
سبکهای شعر فارسی 
سبک خراسانی (ترکستانی – سامانی) 
مختصات زبانی سبک خراسانی
مختصات فکری سبک خراسانی 
مختصات ادبی سبک خراسانی 
شاعران سبک خراسانی
رودکی ( متوفی 329 ق ) 
شهید بلخی (متوفی 325 ق 
دقیقی (متوفی 367 ق) 
کسایی مروزی (متوفی 391 ق 
رابعه بنت کعب قزداری
 فردوسی طوسی (متوفی 411 ق) 
 شاهنامه 
 موضوع شاهنامه 
 دوره های شاهنامه 
 منابع شاهنامه 
 تأثیر و مقام و اهمیت شاهنامه 
 زبان و موسیقی شاهنامه
مقلّدین شاهنامه
فرخی سیستانی (متوفی 429 ق ) 
عنصری (متوفی 432 ق ) 
منوچهری دامغانی (متوفی 432 
ابوسعید ابیالخیر (متوفی 440 ق ) 
فخرالدین اسعد گرگانی (متوفی 442 ق 
بابا طاهر همدانی (متوفی 447 ق 
اسدی طوسی (متوفی 465 ق ) 
ناصرخسرو (متوفی 481 ق ) 
 سبک شعر فارسی در دورهی سلجوقی یا قرن ششم (سبک حد واسط) 
 مختصات زبانی 
بخش دوم: سبک شناسی و تاریخ ادبیات نثر فارسی 
موضوعات نثر فارسی 
سبکهای نثر فارسی
نثر فارسی در دورهی سامانی 
 نثر مرسل و اختصاصات سبک دورهی اول
انواع نثر سامانی از نظر محتوا و معنا
ویژگیهای نثر دورهی سامانی
آثار مهم نثر دورهی سامانی
 دورهی غزنوی، سلجوقی، خوارزمشاهی
مهمترین عوامل تحولات نثر فارسی دراین دوره
 دلایل رواج نثر پارسی در این دوره 
 تغییر زبان فارسی با تأثیرپذیری از زبان عربی در این دوره
نمونه هایی از تأثیرپذیری نثر فارسی از ادب عرب در دورهی غزنوی و سلجوقی
 نثر مسجع 
 ظهور نثر فنی
نثر مصنوع و متکلّف
آزمونهای درس تاریخ ادبیات و سبک شناسی سه سال اخیر دانشگاه آزاد اسلامی همرا با پاسخ تشریحی
سؤالات آزمون دانشگاه آزاد اسلامی 
رفتن زال به کابل
سیندخت و رودابه 
راز گفتن رودابه با ندیمان 
چاره ساختن ندیمان
رفتن زال نزد رودابه
رای زدن زال با موبدان
نامه ی زال به سام 
پاسخ سام 
آگاه شدن سیندخت از کار رودابه 
خشم گرفتن مهراب 
آگاه شدن منوچهر 
شکوهی زال
نامهی سام به منوچهر
خشم گرفتن مهراب 
گفتگوی سام و سیندخت
زال در بارگاه منوچهر 
آزمودن زال 
هنرنمایی زال 
برگشتن زال نزد پدر 
پیوستن زال و رودابه  سؤالات آزمون دانشگاه آزاد اسلامی 
سؤالات آزمون دانشگاه آزاد اسلامی 
منابع و مآخذ

قسمتی از متن جزوه:


بخش اول: تاریخ ادبیات فارسی یاز ابتدا قرن سوم تا قرن چهاردهم 
در پاسخ به این سؤال که چه کسی نخستین شعر پارسی را بدین صورت سرود، دکتر صفا مجموعهای از نقل قولها را درتاریخ ادبیات خود آورده است و از قول مؤلف تاریخ سیستان، محمد بن وصیف را که دبیر یعقوب لیث صفاری بود،نخستین شاعری میداند که شعر دری گفته است:
هر چند در مورد نقطه ی آغاز شعر فارسی .« محمد وصیف پس شعر پارسی گفتن گرفت و اول شعر اندر عجم او گفت » ابهام نسبی وجود دارد، اما آن چه مسلّم است به دلیل پشتیبانی فرمانروایان ایران نژا د ساما نی دورهی اول ادبی درخراسان به اوج رسید. شاهان سامانی که خود را ایرانیالاصل میدانستند، برای زبان و ادب پارسی اهمیت بسیاری قائلبودند.

در این راستا آنان دستور میدادند تا داستانهای حماسی ایران، تفسیرها و کتب تاریخی از عربی به فارسی ترجمه شود و امرایی چون نصر بن احمد و نوح بن منصور خود بر این کارها نظارت داشته اند. وزرای آنها چون خاندان بلعمی،اهل علم و فضل و ادب بودند.
از سوی دیگر، نه تنها بخارا بلکه سیستان، غزنین، گرگان، نیشابور، ری، سمرقند نیز از مراکز مهم ادبی محسوب می شدند و این نشان میدهد که رونق ادبیات در حوزهی شرق و خراسان از دیگر نواحی بیشتر بوده است.
در دربار آل زیار هم شاعرانی چون مخلدی گرگانی، دیلمی قزوینی و خسروی سرخسی آمد و شد داشتند؛ معروفترینپادشاه این سلسله، شمسالمعالی قابوس وشمگیر خود به زبان فارسی شعر میگفت و با توجه به کتاب قابوسنامه معلوماست که از اصول اولیهی نقد هم آگاهی داشته است.
در حوزهی مرکزی و دربار آلبویه هم تعداد اندکی از شاعران چون بختیاری اهوازی، منطقی رازی، بدیع الزمان همدانی،بندار رازی به سر می برند.
در قرن چهارم، علاوه بر شاعران مرتبط با دربار، گروهی از شاعران و نویسندگان بودند که ارتباطی با دربار نداشتند. از آن
جمله اند: ابونصر فارابی، ابوعبدالله خفیف شیرازی (متوفی 371 ق)، ابوسعید ابی الخیر،ابوالقاسم بشر یاسین و باباطاهرهمدانی.
با ظهور سلسلهی غزنوی که جانشین بلامنازع سلسلهی سامانی شد، از رونق شعر فارسی کاسته نشد و ایشان ب هویژه محمود غزنوی از پشتیبانان جدی سخنوران بودند. در این دوره ادب فارسی در حوزهی شرق و خراسان گسترش قابل توجهی یافت و سرایندگان بزرگی چون فرخی سیستانی و عنصری بلخی سربرآوردند.
سبک شناسی شعر پارسی  
 سبک چیست؟ 

واژهی «سبک» به معنی گداختن و ریختن و قالب گیری کردن زر و نقره است. سبک در اصطلاح ادبیات عبـارت اسـت از  روش خاص ادراک و بیان افکار به وسیله ترکیب کلمات و انتخاب الفاظ و طرز تعبیر . در بیان ویژگیهای سبک شناسـی تعیین ،بسامد و تکرار یممیزه نهایی هر سبکی است .

سبک شناسی شعر، نیازمند تقسیمات دقیق و جزیی است، اما مهم- ترین و معمولترین تقسیمبندی سبکها در ادبیات فارسـی براسـاس تقسـیمبنـدی سـبکهـای دورهای اسـت. تحـولات 
تاریخی، اجتماعی و تغییراتی که در هر دوره حاصل میشود، مجموعاً سبب میشود که در هر عصر شاعران و نویسـندگان به زبانی خاص سخن بگویند و امور و مسائل را از دیدگاههایی خاص بنگرند. از این رو در نویسندگان و شاعران هـر عصـر ویژگیهای لفظی و معنوی مشترکی دیده میشود. 
 سبکهای شعر فارسی  
با مبنا قرار دادن ادوار ادبی مرحوم محمد تقی بهار سبکهای شعر فارسی را به چهار دسته تقسیم کرده است:  
 -1سبک خراسانی (ترکستانی – یسامان ) : از ابتدای قرن سوم تا اواخر قرن ششم. 
 -2سبک عراقی : از اواخر قرن ششم تا اواسط قرن نهم. ا نی ییسبک با سنا آغاز و با عبدالرحمن جامی یپا ان یم یپذ رد. 
 -3 یسبک هند (سبک صائب) : از اواخر قرن نهم تا اواخر قرن دوازدهم. از آنجا که صـائب تبر یزی ،سبک است یبه نام و هم مشهور است. 
 -4دوره بازگشت : از اواخر قرن دوازدهم و اوا لی قرن سیزده شروع می شود و تا اواسط قرن چهاردهم ادامه  میابد.  
اگر سبکهای بینابین را نیز که هرکدام حد واسط میان دو سبک هستند، در نظر بگیریم، سبکهای شعر فارسـی هشـت 
سبک میشوند که عبارتند از:  

  •  -1 سبک خراسانی از نیمه ی دوم قرن سوم تا قرن پنجم  
  •  -2 سبک حد واسط یا دورهی سلجوقی در قرن ششم
  •  -3 سبک عراقی از قرن هفتم تا قرن نهم 
  •  -4 سبک حد واسط یا مکتب وقوع و واسوخت در قرن دهم 
  •  -5 سبک هندی از قرن یازدهم تا نیمه اول قرن دوازدهم 
  •  -6 یسبک دوره بازگشت از اواسط قرن دوازدهم تا پایان قرن سیزدهم 
  •  -7 سبک حد واسط دوران مشروطه نیمهی اول قرن چهاردهم 
  •  -8 سبک نو، از نیمهی دوم قرن چهاردهم به بعد  

و…


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود


مطالب تصادفی